کدام ذکر نزد خدا محبوبتر است؟
سهیلا
دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:, :: 12:37 قبل از ظهر ::  نويسنده : سهیلا


 

کدام ذکر نزد خدا محبوبتر است؟
 

فضیل مى‏گوید: از حضرت امام صادق (ع) شنیدم كه مى‏فرمود: ذكر «لا اله الّا اللَّه» و «اللَّه اكبر» را بسیار بگویید، زیرا هیچ چیزى نزد خداوند از این دو ذكر محبوب‏تر نیست.

الله لا اله الا الله
ذکری که گناهان را محو می کند

از امام باقر (ع) نقل شده است؛ پیامبر(ص) فرمود: ذكر «لا اله الّا اللَّه» را به مردگان خود تلقین كنید كه باعث محو گناهانشان خواهد شد. گفتند: اى رسول خدا، هر كس این ذكر را در حال سلامت بگوید چگونه است؟ فرمود: این محوكننده‏تر و محوكننده‏تر و محوكننده‏تر است، زیرا ذكر «لا اله الّا اللَّه» مایه انس مؤمن در زندگى و هنگام مرگ و زنده شدن اوست. پیامبر(ص) فرمود؛ جبرئیل گفت: اى محمّد، كاش آنان را به هنگامه رستاخیز مى‏دیدى كه گروهى از ایشان سفید رویند و صداى خود را به ذكر «لا اله الّا اللَّه» بلند مى‏كنند، و گروهى سیه‏رویند و فریاد بر مى‏آورند كه: اى واى بر ما، هلاك شدیم.


پاداش كسى كه صد بار «لا اله الّا اللَّه» بگوید

از هشام بن سالم و ابو ایّوب نقل شده است امام صادق (ع) فرمود: هر كس صد بار «لا اله الّا اللَّه» بگوید، عمل او در آن روز از همه مردم بالاتر است، مگر كسى كه افزون بر این بگوید.


ریزش گناهان با ذکر لا اله الا الله

ابن عباس از پیامبر (ص) نقل كرده است كه فرمود: در میان كلمات، هیچ كلمه‏اى نزد خدا محبوب‏تر از ذكر «لا اله الّا اللَّه» نیست، و هیچ بنده‏اى نیست كه بگوید: «لا اله الّا اللَّه» مگر اینكه گناهان او زیر قدمهایش فرو مى‏ریزد، چنان كه برگ درخت زیر آن فرو مى‏ریزد.

از امام صادق (ع) نقل است كه فرمود: هر كس هنگام رفتن به بستر خواب، صد مرتبه «لا اله الّا اللَّه» بگوید، خداوند خانه‏اى در بهشت براى او بنا مى‏كند، و هر كس هنگام رفتن به بستر خواب صد مرتبه استغفار كند، گناهان او مانند برگ درخت فرو مى‏ریزد.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که صد مرتبه" لا اله الا الله" بگوید، در آن روز [که این ذکر را می گوید] از نظر عمل، افضل از همه ی مردم است، مگر از کسی که زیادتر گفته باشد.»(3)

پاداش كسى كه با اخلاص «لا اله الّا اللَّه» بگوید

از امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرمود: هر كس از روی اخلاص «لا اله الّا اللَّه» بگوید وارد بهشت مى‏شود، و اخلاص او در این ذكر به این است كه شهادت دادن به یگانگى خداوند او را از محرّمات الهى باز دارد.


لا اله الا الله، علاج وسوسه

امام رضا علیه السلام از پدرانش از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از جبرئیل نقل می کند که خداوند می فرماید: «کلمه ی لا اله الا الله » دژ محکم من است. کسی که آن را بگوید، داخل قلعه ی من می شود و کسی که داخل قلعه ی من شد، از عذاب من ایمن خواهد بود.»(1) آن حضرت شرط اساسی آن را قبول ولایت ائمه علیهم السلام دانسته است.

لا اله الا الله کلام بسیار شریفی است که به واسطه ی آن، در مرحله ی اول، تمام معبودهای ساختگی و دروغین نفی می شود (لا اله) و در مرحله ی دوم، مقام و منزلت معبود حقیقی را در خداوند منحصر می کند (الا الله).
الله لا اله الا الله

حروف این کلمه ی توحیدی به گونه ای چینش شده است که در گفتن آن به حرکت لب ها نیازی نیست و این از امتیازات مهم این ذکر است و عنایتی است از طرف خداوند به بندگانش، به سبب تحقق اخلاص در این ذکر توحیدی. امام صادق علیه السلام مرتبه ی بالاتر اخلاص در این کلمه را چنین بیان می کند: «کسی که" لا اله الا الله" بگوید، داخل بهشت می شود و اخلاص در آن، این است که" لا اله الا الله" مانع او از ارتکاب محرمات الهی شود.»(2) در روایات، آثار و فضیلت زیادی برای آن نقل شده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که صد مرتبه" لا اله الا الله" بگوید، در آن روز [که این ذکر را می گوید] از نظر عمل، افضل از همه ی مردم است، مگر از کسی که زیادتر گفته باشد.»(3)

خواندن هزار مرتبه "لا اله الا الله" سبب نجات از گرفتاری ها و رهایی از قید و بندها است(4) و مداومت بر آن، علاج وسوسه است. مرحوم آیت الله کشمیری برای نفی خواطر و درمان حدیث نفس ذکر" لا اله الا الله" را سفارش می کرد.(5
پاداش چهارگانه «لا اله الّا اللَّه الملك الحقّ المبین»

مالك بن اعین از امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرمود: هر كس صد مرتبه بگوید: «لا اله الّا اللَّه الملك الحقّ المبین» خداى پیروزمند قاهر او را از تنگدستى حفظ مى‏كند، و وحشت قبر را از او بر مى‏دارد، و خود ،بى‏نیازى را براى خویش فراهم مى‏آورد، و (روز قیامت) در بهشت را خواهد كوبید.

 

پی نوشت ها :

1- بحار الانوار، ج 49، ص 126.

2- بحار الانوار، ج 8، ص 359.

3- وسائل الشیعه ی، ج 7، ص 183.

4- هزار و یک ختم، ص 33.

5- صداقت، روح و ریحان، ص 89؛ صداقت، صحبت جانان، ص 121



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به نام خدا اینجانب سهیلا عبدالهی مدرکم لیسانس هستش این وبلاگ را در ارتباط با راز و نیاز با خدا و درددل و اطلاعات علمی ایجاد کردم امیدوارم مورد پسند دوستان واقع شود.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سهیلا و آدرس mssoheilams.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 3276
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

كد آهنگ

كد موسيقی